* Zadajte kľúčové slová a stlačte Enter

Práva dotknutej osoby

Zodpovedná osoba

Právo na informácie a informačná povinnosť prevádzkovateľa – dotknutá osoba musí byť pred poskytnutím osobných údajov informovaná o určitých skutočnostiach, t. j. plnením informačnej povinnosti zo strany prevádzkovateľa sa dotknutej osobe poskytuje možnosť, aby sa kvalifikovane rozhodla poskytnúť alebo neposkytnúť súhlas so spracúvaním osobných údajov. Tieto informácie sa musia poskytnúť v stručnej, transparentnej, zrozumiteľnej a ľahko dostupnej forme, pričom musia byť formulované jasne a jednoducho (nie právnym jazykom). Poskytujú sa písomne, elektronicky alebo inými prostriedkami.

Na požiadanie môžu byť poskytnuté aj ústne, ale len vtedy, ak sa preukáže totožnosť dotknutej osoby. Informačná povinnosť sa neviaže len na okamih získavania osobných údajov.

Prevádzkovateľ je povinný oznámiť dotknutým osobám každú zmenu a zabezpečovať túto povinnosť nepretržite od získania osobných údajov až po ich výmaz.

Právo na vymazanie (právo „na zabudnutie“) – dotknutá osoba je oprávnená požadovať bez zbytočného odkladu vymazanie osobných údajov z informačných systémov prevádzkovateľa, tzn. likvidáciu týchto údajov napr. v prípade, ak osobné údaje už nie sú potrebné na účel, na ktorý ich prevádzkovateľ získal alebo spracúval, dotknutá osoba svoj súhlas odvolá a neexistuje iný právny základ na ich spracúvanie, osobné údaje sa spracúvajú nezákonne.

Ak prevádzkovateľ osobné údaje zverejnil tretím stranám, musí ich informovať o žiadosti dotknutej osoby o výmaz a požiadať o vymazanie osobných údajov dotknutej osoby.

Právo na opravu – dotknutá osoba môže od prevádzkovateľa bez zbytočného odkladu požadovať opravu nesprávnych osobných údajov, ako aj doplnenie neúplných osobných údajov, pričom opravu v spracúvaní osobných údajov môžu iniciovať obidve strany (dotknutá osoba aj prevádzkovateľ).

Právo na prístup k údajom – nejde o nové právo dotknutej osoby, spresňuje sa však obsah, podmienky obmedzenia a lehoty na výkon tohto práva, na základe ktorého je oprávnená osoba požadovať od prevádzkovateľa informáciu, či o nej spracúva osobné údaje a ak áno, má právo na prístup k nim. Súčasne má právo na poskytnutie doplnkových informácií o spracúvaní, napríklad na aký účel sa tieto údaje spracúvajú, o ktoré údaje konkrétne ide, či ich prevádz­kovateľ poskytuje tretej osobe, ako dlho sa budú uchovávať, odkiaľ informácie získal (v prípade, ak ich neposkytla sama dotknutá osoba). Právo na obmedzenie spracúvania údajov – prevádzkovateľ má povinnosť na základe žiadosti dotknutej osoby pozastaviť ďalšie spracovateľské operácie s jej osobnými údajmi, tzn. že ich nebude nepoužívať, ale len uchovávať.

Právo na prenosnosť osobných údajov – dotknutá osoba má právo získať svoje osobné údaje, ktoré poskytla prevádzkovateľovi a má právo preniesť tieto údaje ďalšiemu prevádzkovateľovi (napr. pri zmene poskytovateľa určitej služby); ide o novinku, ktorá má posilniť kontrolu nad vlastnými osobnými údajmi a umožniť jej získať osobné údaje, ktoré sa jej týkajú a ktoré poskytla prevádzkovateľovi v štruktúrovanom, bežne použí­vanom a strojovo čitateľnom formáte. Právo namietať spracúvanie na účely priameho marketingu – ak sa osobné údaje spracúvajú na účely priameho marketingu, dotknutá osoba má právo kedykoľvek namietať proti spracúvaniu svojich osobných údajov vrátane profilovania. Ak dotknutá osoba namieta voči spracúvaniu na účely priameho marketingu, prevádzkovateľ už jej osobné údaje na tieto účely nesmie spracúvať.